Lapsuuskodissani Äitillä oli ikkunalla Amatsoninlilja (Eucharis amazonica) . En tiedä mistä hän sen alunperin oli saanut ja kuinka vanha se silloin oli kun otin sen mukaani kun lähdin nuorena ensimmäiseen omaan kotiini. Äiti oli silloin jo kuollut enkä vieläkään ymmärrä mikä minua kiehtoi kukassa. Amatsoni kasvoi ja kukoisti vuoskymmenet ja kulki mukanani muutosta muuttoon. Se kasvoi ja kukkikin vielä tässä nykyisessä kodissani mutta muutama vuosi sitten se alkoi voida huonosti. Lehtien koko pieneni ja pieneni ja lopulta oli jäljellä enää yksi pieni lehti ja olin täysin neuvoton. Tuossa vaiheessa paniikissani hoidin ja kastelin ja lannoitin ym...varmasti ihan liikaa. Amatsoninlilja on oikea vanhanajan kasvi, sen kukka tuoksuu huumaavasti ja allergikoille sen tuoksu on varmaan liikaa.
![]() |
| Siellä ne uinuvat ne kolme mukulaa. Tässä n. 2viikon iässä. Jokaisessa on pienenpieni Amatsonin alku 💚💛💚 |
Nyt eletään toukokuuta 2026 ja alkuvuodesta huomasin että Viherpeukalot myy Amatsonin sipuleita ja toimitus olisi huhtikuulla. Minähän tilasin ja sain kolme sipulia huhtikuun alkupäivinä ja yllä kuva sipulien nykytilanteesta. Jos ja vaikka tämän kukan kasvu onnistuisikin niin ei tästä niin rakasta kukkaa tule kuin se Äitin kasvattama
Kuva täältä
Minulla on kaksi vuotta nuorempi sisko ja meidän kukkainnostus ei voisi olla erilaisempi kuin on. Minä huomasin jo lapsena kevereitten kodeissa/mummoloissa käydessäni mitä kukkia kodissa oli. Emma-mummun mahtava Morsiushuntu on jäänyt mieleeni kun se kasvoi ison tuvan amppelissa. Oman mummuni ison Posliinikukan muistan ja sen tuoksuvat kukat kun se kiersi pitkin seinää, Vasta aikuisena olen tullut tietoiseksi noista muistoistani. Ja sisko ei välitä kukista ei sitten yhtään ja ihmettelee noita minun lapsuusmuistojani.
Ja ne lapsuuskotini kuistin kesäiset Palsamit ja Kloksiniat.

Onpa komea kukka! Ja pitkään sait sen kanssa elää.
VastaaPoistaMinulle ei varmaan sopisi, liian tuoksuva. Hyasinteistakin pysyn kaupassa kaukana.
Onnea ja menestystä kasville!
Kiitän, tämän tuoksu täyttää kyllä huoneet eikä varmaan sovi jos perheessä kärsitään allergioista, ja muistaakseni kukintakin kestää aika kauan mutta ihana seon!
PoistaToivottavasti onnistuu 💛
VastaaPoistaIhana kukka.
Kiitos samaa toivon minäkin! -)
PoistaMinun amatsonin liljani meinasi kuolla kun vein sen ulos viime kesänä. Siihen tuli myös ötököitä, jotka olen tainnut jo saada tuhottua pyyhkimällä lehtiä. Sain liljan 80-luvulla ex-anopiltani. Se on kukkinut aina syksyisin, mutta tuoksu ei koskaan ole ollut häiritsevä. Parhaimmaan siinä on ollut 13 kukkavartta. Viime syksynä se ei kukkinut, ja kasvi on nyt huomattavasti pienempi. Nyt olen yrittänyt lannoittaa sitä, kun luin että sen pitäisi kukkia keväisin. Muutaman kerran olen jakanut sen vuosien varrella. Machu Pichulla käydessäni näin liljan luonnossa. Onnea sinun liljallesi!
VastaaPoistaSinulla liljallasi on jo ikää ja tarina, se on parasta viherkasveissa. Mukulat olla möllöttävät eikä juuri näytä että aloittaisivat kasvun voi surku.
PoistaToivottavasti saat nauttia oman liljasi kasvusta vielä pitkään! 👍🤔🌺
Minä muistan mummolasta Yön kuningataren - näin kerran sen kukkivan, kun mummo herätti katsomaan. En ole ihan varma, oliko se sama kerta kun setäni otti kukan ja laittoi sen pakastimeen. Sitä en muista, mitä sille pakastetulle kukalle tapahtui, mutta kukan pahan hajun ja kauniin ulkonäön muistan 😊
VastaaPoistaYön kuningatar on kuulemma heräämisen arvoinen näkymä silloin kun kukkii..setäsi varmaan ajatteli että säilyy pakastettuna kauemmin mutta luulen että ehti kukkaparka paleltua pakkasessa...-(
PoistaSinullakin kivoja lapsuusmuistoja kukista!